یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴

بزرگ‌ترين مشکل پيام‌رسان‌هاي داخلي چيست؟

پيام رسان هاي موبايلي

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶:۰۰


جدا از موضوع امنيت، بي‌اعتمادي يا نقض حريم خصوصي، اين سوال وجود دارد که آيا کيفيت و نوع طراحي اپليکيشن‌هاي ايراني هم باعث دلزدگي مردم از آن‌ها شده است؟

وايمکس نيوز- حمايت و تقويت پيام‌رسان‌ها يا شبکه‌هاي اجتماعي داخلي براي رقابت با انواع مشابه خارجي از جمله موضوعاتي است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملي فضاي مجازي هم مورد تاکيد رئيس دولت تدبير و اميد قرار گرفته است و شکي نيست که اگر وزارت ارتباطات و متوليان امر در اجراي وظايف خود، موانع موجود بر سر راه پيام‌رسان‌هاي داخلي را بر دارند، آن‌ها به زودي قله‌هاي موفقيت را فتح مي‌کنند.

بدون شک طراحي اپليکيشن‌هاي ايراني بدون ايراد نيست. البته اين موضوع تنها به نمونه‌هاي بومي مختص نيست و همه اپليکيشن ها در نسخه‌هاي اوليه خود با مشکلاتي مواجهند اما در راستاي فرهنگ‌سازي کاربران براي استفاده از پيام رسان‌هاي داخلي بايد به نکات مختلفي توجه شود؛ از جمله اينکه کاربران ما با سيستمي مثل تلگرام آشنا شدند که از 10 سال پيش کارش را آغاز کرده، درحالي که داخلي‌ها مدت زيادي از فعاليتشان نمي‌گذرد.

طي مدت کوتاهي که تلگرام فيلتر بود، بعضا اعلام شد که پيام رسان‌هاي اجتماعي بومي مشابه آن مانند "سروش"، "بله"، "آي‌گپ" و، "گپ"  رشد  کمي و کيفي فوق العاده‌اي داشته‌اند. اما طي مصاحبه با مسولان پيام‌رسان داخلي، آنها موانع و موضوعاتي را مطرح مي‌کنند که قابل بررسي است.

به گفته کارشناسان، منهاي ايرادهاي فني برخي اپليکيشن‌هاي داخلي که اغلب سورس کد خود را از تلگرام کپي‌برداري کرده‌اند و بعضا به دليل فيلتر تلگرام و يکي بودن کدها، شاهد هنگ کردن اپ هاي ايراني بوديم، موضوع حمايت از اين پيام‌رسان‌ها جاي تامل و توجه دارد.

به عنوان نمونه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در راستاي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي موظف شده تسهيلات موثر کم بهره و همچنين امکان عرضه خدمات الکترونيک عمومي همچون دولت الکترونيک و خدمات بانکي و شهري را ارائه و در جهت تامين زيرساخت‌هاي شبکه‌اي و ذخيره سازي به داخلي‌ها کمک کند اما ظاهرا در جريان حمايت پنج ميلياردي از پيام‌رسان‌هاي داخلي که از چند ماه پيش مطرح شده، تا مدت‌ها خبري از سوي بانک واسط که قرار بود حمايت کند، نبوده است.

از طرفي آنچه در رسانه‌ها منتشر مي‌شود با اين حمايت کاملا متفاوت است؛ حمايت اصلا بدون بهره و بدون سفته و وثيقه بانکي نيست؛ مثلا در اين باره، برخي بانکها اعلام کردند براي گرفتن پنج ميليارد تومان وام، بايد شش ميليارد و 200 ميليون تومان وثيقه در رهن بانک بگذارند. دولتي‌ها شايد بتوانند وثيقه را تامين کنند، اما شرکت خصوصي نمي‌تواند به تنهايي وثيقه بگذارد و با آن بازپرداخت‌هاي سنگين هم اصلا منطقي نيست که به سمتش بروند.

از سوي ديگر اين سوال هم وجود دارد که آيا بزرگ‌ترين مشکل پيام‌رسان‌هاي داخلي صرفا موضوع مالي است؟ پاسخ قطعا منفي است زيرا حمايت مالي شايد بتواند تنها پنج درصد از مشکلات آنها را حل کند، اما 95 درصد مشکلات ديگري است که ربطي به مسائل مالي ندارد. براي مثال طبق اعلام پيام رسان‌ها، در بخش انتقال پيام‌ پيام‌رسان‌هاي داخلي با اپراتورها مشکل وجود دارد، در نتيجه تسهيل اين موارد خيلي اهميت دارد.

موضوع بي‌اعتمادي کاربران به استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي و بي‌اعتمادي نسبت به حريم خصوصي و امنيت پيام‌رسان‌ها که با توجه به سخنان وزير ارتباطات هم بزرگترين دليل بي اعتمادي‌ها، نقض حريم شخصي، عنوان شده، موضوعي است که بعضا توسط مسئولان و در درازمدت ايجاد شده‌ است. البته شنيده شده برخي پيام رسان‌هاي داخلي سعي کردند با موضوع رمزنگاري و تماس P2P (کاربر به کاربر) و بدون دخالت سرور، اين اطمينان را براي کاربر به ارمغان بياورند که امنيتش تامين است.

در اين زمينه مشاهده مي‌کنيم که پيام رسان خارجي مثل تلگرام در اين مدت مولتي‌اکانت ارائه داده و کاربر اکنون از داخلي‌ها همين انتظار را دارد، چون اين کاربر نيازهايش را به‌روز کرده و بايد براي آن فکري کرد. اين هم مشکلي است که براي همه پيام‌رسان‌هاي داخلي مطرح شده است.

در نتيجه پيام‌رسان‌هاي ما بايد به‌روز باشند و امکانات‌شان رفاه و آسودگي را براي کاربر به همراه داشته باشد؛ کاربري که راحت کارهايش را انجام مي‌داده ديگر نبايد براي انجام همان کارها دچار سختي شود. بنابراين داخلي‌هاي ما با الگو گرفتن از سرويس‌هاي خارجي بايد آن نيازها را برطرف کنند و آن مدلي برخورد کنند که کاربران دوست دارند.

اين در حالي است که به گفته کارشناسان، متاسفانه 90 درصد اپليکيشن‌هاي توليد داخل وارد باز طراحي نمي‌شوند و نسخه دومي از آنها ساخته نمي‌شود که باگهاي موجود در نسخه قبلي را حل کند و دليل آن هم ناموفق بودن و عدم استقبال کاربران از نسخه اوليه است.

از سوي ديگر ما برنامه‌نويسان و اپليکيشن‌سازان خبره‌اي در ايران داريم که بعضا براي شرکت‌هاي بزرگ دنيا کدنويسي مي‌کنند اما متاسفانه از آنها در توليدات داخلي استفاده نمي‌شود و همين امر باعث شده که شاهد کيفيت پايين برنامه‌هاي بومي باشيم.

در هر حال با وجود موارد ذکر شده شايد برخي پيام‌رسان‌هاي ايراني از طراحي و امکانات منحصربه فردي برخوردار باشند اما اين سوال وجود دارد که چرا از آنها هم استقبال نشده است؟ در پاسخ پايد به اين موضوع برسيم که در راستاي فرهنگ‌سازي استفاده از داخلي‌ها، مشکلاتي ديگر هم وجود دارد؛ بعضا نمايندگان و يا برخي مسوولان براي رفع فيلتر تلگرام نامه مي‌زنند، اما کدام يک از آنها در يک پيام‌رسان داخلي عضو فعال هستند که انتظار دارند مردم بيايند؟ پس ابتدا بايد از خود شروع کنيم و بعد از مردم انتظار داشته باشيم. در اين راستا شايد يک راهکار بلندمدت براي فرهنگ‌سازي استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي، برعهده وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات و يا حتي آموزش و پرورش باشد تا برنامه استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي در مدارس به طور جدي پيگيري شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو